FAQ najczęstsze pytania i odpowiedzi

Koszt każdej czynności zależy od jej rodzaju, wartości przedmiotu czynności oraz liczby stron umowy. Składają się na niego: taksa notarialna (wynagrodzenie notariusza), podatki (np. PCC lub podatek od darowizn) oraz ewentualne opłaty sądowe. Szczegółową wycenę przedstawiamy indywidualnie przed umówieniem wizyty. Pełną informację na temat opłat i cennik znajdziesz w cenniku.

Tak, przed przystąpieniem do czynności kancelaria informuje Klienta o wszystkich opłatach - zarówno taksie, jak i podatkach oraz ewentualnych opłatach sądowych. Zachęcamy do kontaktu w celu uzyskania indywidualnej kalkulacji.

W zależności od sytuacji wymagane będą m.in. numer księgi wieczystej mieszkania, zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej jeśli przedmiotem sprzedaży jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu czy też zaświadczenie z urzędu skarbowego o podatku od spadku (gdy sprzedawany jest lokal nabyty w spadku). Po kontakcie z kancelarią otrzymasz szczegółową listę dokumentów.

Tak, notariusz sporządza akty notarialne dotyczące darowizn - zarówno nieruchomości, jak i na życzenie stron pieniędzy czy rzeczy ruchomych. Co istotne jeśli darowizna otrzymywana jest przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę wówczas jest ona zwolniona od podatku od darowizny jeśli nabycie zostanie zgłoszone przez obdarowanego w terminie 6 miesięcy od dnia dokonania czynności. W przypadku otrzymania darowizny udokumentowanego aktem notarialnym takiego zgłoszenia do urzędu skarbowego dokonuje notariusz.

Tak, przypadku podatku od czynności cywilno-prawnych i podatku od darowizny, od m.in. umów sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności czy działu spadku notariusz oblicza, pobiera od strony i odprowadza należne podatki do urzędu skarbowego. Klient nie musi składać osobnych deklaracji. Notariusz nie rozlicza klienta w zakresie podatku dochodowego jeśli zbycie podlega temu podatkowi.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego, mailowego lub odwiedzenia naszej Kancelarii Notarialnej w Gliwicach ul. Dolnych Wałów 1, 44-100 Gliwice. Wspólnie ustalimy dogodny termin oraz prześlemy listę niezbędnych dokumentów.

Sama czynność w kancelarii trwa zwykle od 30 minut do 1 godziny, a nawet dłużej w zależności od stopnia skomplikowania sprawy. Warto jednak wcześniej przesłać dokumenty - pozwoli to na wcześniejsze przygotowanie treści aktu i skrócenie wizyty.

W większości przypadków tak. Czynność notarialna wymaga obecności stron lub ich pełnomocników.

Tak, zgodnie z art. 3 § 1 ustawy Prawo o notariacie (źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910220091/U/D19910091Lj.pdf) w uzasadnionych przypadkach - np. ze względu na stan zdrowia klienta - czynność notarialna może zostać dokonana poza siedzibą kancelarii (np. w szpitalu, domu klienta lub w urzędzie).

Nie jest to obowiązkowe, ale testament notarialny jest najbezpieczniejszą formą rozporządzenia majątkiem na wypadek śmierci. Dzięki temu dokumentowi unika się niejasności, podważania jego ważności oraz pomyłek formalnych. Notariusz zapewnia zgodność testamentu z prawem i na życzenie testatora bezpłatnie rejestruje testament w Notarialnym Rejestrze Testamentów.

Spadkobiercy mogą - zamiast sądu - udać się do notariusza, który przeprowadzi notarialne poświadczenie dziedziczenia. Czynność ta polega na oficjalnym stwierdzeniu, kto dziedziczy majątek i w jakich udziałach. To szybsza i prostsza alternatywa dla postępowania sądowego, jeśli nie ma sporów między spadkobiercami.

Tak - na życzenie testatora, testament notarialny może zostać zarejestrowany w Notarialnym Rejestrze Testamentów (NORT), co zwiększa jego bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko jego zagubienia. Rejestr ten dostępny jest tylko po śmierci spadkodawcy, za pośrednictwem notariusza.

Kontakt
Adres
44-100 Gliwice
ul. Dolnych Wałów 1
Sprawdź parkingi i dojazd
Godziny otwarcia
Pon. 830 - 1600
Wt. 830 - 1700
Śr. 830 - 1600
Czw. 830 - 1600
Pt. 830 - 1500
Zadzwoń +48 533 499 498